Archiwum aktualności

< powrót

 

Zgromadzenie Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego 23 kwietnia 2007 r.

W dniu 23 kwietnia 2007 r. w siedzibie Naczelnego Sądu Administracyjnego przy ul. Jasnej 6 w Warszawie odbyło się Zgromadzenie Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, na którym przyjęto informację o działaności NSA w 2006 r. oraz wybrano członków Kolegium Sądu. W uroczystym posiedzniu uczestniczyli także zaproszeni goście, m.in.Prezydent RP Lech Kaczyński, Prezes Trybunału Konstytucyjnego Jerzy Stępień, Prezes Sądu Najwyższego Walerian Sanetra, Podsekretarz Stanu w Mnisterstwie Sprawiedliwości sędzia Małgorzata Manowska,Wiceprzewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa Ryszard Pęk, Zastępca Szefa Kancelarii Prezydenta RP Sekretarz Stanu Robert Draba, Zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich Stanisław Trociuk, Prezes Naczelnej Rady Adwokackiej Stanisław Rymar, Przedstawiciel Krajowej Rady Radców Prawnych Władysław Lewandowski.
 

Prezes NSA Janusz Trzciński poinformował zebranych, iż w 2006 r. do sądów administracyjnych wpłynęło ponad 62 tys. skarg, a załatwiono, łącznie z zaległościami, blisko 77 tys. Z powodu wad prawnych sądy wyeliminowały niemal co trzecią ostateczną decyzję administracyjną, najwięcej w zakresie spraw gospodarki mieniem państwowym i komunalnym oraz wywłaszczenia i zwrotu nieruchomości. Ponadto na 9496 skarg na akty i czynności ministrów, centralnych organów administracji rządowej i innych naczelnych organów uwzględnionych zostało 3535.
 

Zmniejszył się czas oczekiwania na rozpatrzenie sprawy oraz liczba spraw pozostałych na 2007 r. do rozpoznania. W porównaniu z rokiem 2005 liczba skarg pozostałych na następny okres zmalała o 37 proc. Równocześnie w 2006 roku zauważalnemu osłabieniu uległo zainteresowanie stron rozpoznawaniem sporów w drodze postępowania mediacyjnego, co tłumaczyć należy wzrostem sprawności i szybkości postępowania sądowego.
 

Prezes NSA zaakcentował ponadto problematykę jednolitości orzecznictwa. Jego zdaniem utrzymywanie się rozbieżności w takich samych sprawach oznaczałoby, iż sprawiedliwość może mieć różne oblicza w zależności od tego przed jakim sądem toczyłoby się postępowanie. Zwrócono uwagę, że częste i liczne zmiany w ustawodawstwie, zwłaszcza podatkowym, powodują, iż w WSA oraz w NSA pojawiają się rozbieżne wyroki. Niektóre regulacje są niejasne, nieprzejrzyste, brakuje przepisów przejściowych. Wiele wątpliwości interpretacyjnych wywołują kolejne nowelizacje prawa budowlanego. Rozbieżności stara się eliminować NSA, głównie przez podejmowane uchwały (w 2006 r. było ich 13, w tym roku już pięć i wpłynęło 11 wniosków o ich podjęcie), pytania do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości oraz do Trybunału Konstytucyjnego.
 

Prezydent RP Lech Kaczyński w swoim wystąpieniu podkreślił, iż po trzech latach funkcjonowania dwuinstancyjnego sądownictwa administracyjnego nie ma już, towarzyszących mu na początku reformy, wątpliwości co do słuszności przyjętego kierunku zmian. Pogratulował istotnego skrócenia czasu trwania postępowań, zauważając, iż była to jedna z podstawowych bolączek nie tylko sądów administracyjnych, ale sądów w Polsce w ogóle. Prezydent RP zauważył, iż samo utworzenie w Polsce w 1980 r. sądownictwa administracyjnego oznaczało istotny jak na tamte czasy postęp. Jego zdaniem odnotowywany obecnie wzrost liczby spraw kierowanych do sądów administracyjnych nie wynika z coraz gorszego funkcjonowania administracji, lecz ze zwiększonej świadomości obywateli. Niepokojąca jego zdaniem jest jednak liczba uwzględnionych skarg oraz występująca niekiedy niejednolitość orzecznictwa. Walką z tym ostatnim zjawiskiem nie mogą być co prawda - stosowane dawniej wiążące wytyczne - tym niemniej konieczne wydaje się wypracowanie mechanizmu podejmowania wspólnych decyzji oraz takiej wykładni sądowej, odstępstwo od której której będzie wiązało się z pewnością, że wyrok sądu będzie uchylony. W przeciwnym razie obywatel nie ma poczucia pewności prawa i jego interpretacji przez organy władzy publicznej.
 

Uczestniczący w Zgromadzeniu sędziowie podczas dyskusji wskazywali na złą jakość prawa, jako jedną z przyczyn powstawania rozbieżności w orzecznictwie, co dotyczy w szczególności spraw podatkowych i celnych. Podkreślono fakt coraz częstszego posługiwania się przez ustawodawcę niejasnymi i wieloznacznymi pojęciami, które są tworzone wyłącznie na użytek jednego aktu prawnego, co może naruszać spójność systemu prawnego RP.
 

W podsumowaniu wskazano, iż rozwiązania rozpoczętej w 2004 r. reformy sądownictwa administracyjnego sprawdzają się, pozwalając z optymizmem spojrzeć na możliwości sprostania przez sądownictwo administracyjne w Polsce wymaganiom stawianym przez postępującą integrację europejską oraz rozwój gospodarczy kraju.
 

Zgromadzenie Ogólne Sędziów NSA dokonało ponadto wyboru do Kolegium Sądu
na trzyletnią kadencję ośmiu sędziów NSA: Stefana Babiarza, Jana Bałę, Marię Czapską-Górnikiewicz, Małgorzatę Korycińską, Włodzimierza Kubiaka, Urszulę Raczkiewicz, Jolantę Rajewską i Jana Zająca oraz czterech Wiceprezesów NSA: Romana Hausera, Andrzeja Kisielewicza, Włodzimierza Rymsa, Marka Zirk - Sadowskiego. Członkiem Kolegium z urzędu jest Prezes NSA Janusz Trzciński.